Het belang van kleur: logo ontwerp

Ontdek de kracht van kleur om jouw onderneming vorm te geven
Picasso der Pinguin und Zane das Zebra

Jouw onderneming groeit!

Een van jouw adviseurs (of je buurman die economie heeft gestudeerd) heeft je overtuigd om een logo te maken: iets dat de kwaliteit van jouw product en vertrouwen uitstraalt.

Jouw favoriete kleur is groen. Het hoesje van je telefoon is donkergroen. De muren van je slaapkamer zijn zacht, rustgevend groen. En je favoriete auteur? Graham Greene.

Dus het is overduidelijk dat jouw ondernemingslogo diep mosgroen moet zijn? Niet per se. Wij hebben de kleurpaletten van 14.000 logo's geanalyseerd, navraag gedaan bij kleurexperts, de wetten van de kleurpsychologie onderzocht en uitgevonden hoe verschillende kleuren binnen verschillende vakgebieden jouw merkidentiteit beïnvloeden.

Verf het zwart. Of misschien rood.

De meeste mensen kennen het kleurenwiel nog van toen ze kind waren. Kleurtheorie gaat echter dieper dan weten hoe je met vingerverf de juiste kleur paars kunt maken. Het is een botsing van wetenschap, kunst en cultuur. Hoe jouw klanten reageren op kleuren en kleurcombinaties wordt beïnvloedt door esthetiek, aangeleerde culturele associaties en evolutionaire ontwikkeling.

  • Esthetiek: Zoals sommige muzieknoten zijn sommige kleurcombinaties harmonieus met elkaar, terwijl andere een opvallende spanning creëren of juist dusdanig conflicteren dat het de klant afschrikt. De basis kleurtheorie legt uit dat consumenten niet onder de indruk zijn van te eentonige kleurpaletten, maar ook overweldigd zijn door chaotische of conflicterende kleurcombinaties.

  • Aangeleerde associaties: Door de tijd hebben we allemaal geleerd om bepaalde kleuren te associëren met bepaalde gevoelens: denk bijvoorbeeld aan een bruid die een witte jurk draagt op haar trouwdag als een symbool van puurheid of rouwenden gekleed in het zwart als een teken van somberheid. Veel van deze associaties zijn echter cultureel bepaald: bruiden in India dragen namelijk kleurrijke Saris en in Zuid-Afrika is rood de kleur van rouw.

  • Aangeboren associaties: Onderzoekers vermoeden dat tenminste een aantal van onze kleurassociaties het resultaat zijn van evolutie. Weinig mensen nemen bijvoorbeeld bruin als hun lievelingskleur omdat het de associatie heeft met rotting en besmettelijkheid. Rood is daarentegen het universele teken van verhoogde, gepassioneerde emoties die ervoor zorgen dat zowel mensen als dieren op hun hoede zijn.
  • Persönlichkeit einer Marke in Bezug auf Farben

Schaduw werpen: In de wereld van logo's werden niet alle kleuren gelijk geschapen

De eerste stap in ons proces was het bekijken van de aangevraagde kleuren in de bijna 14,000 logo ontwerpwedstrijden die werden georganiseerd op 99designs.
  • Colors requested for a logo on 99designs
 
Blauw was veruit de meest populaire kleur, wat niet verrassend is als je bedenkt dat het in verschillende culturen de meest populaire kleur ter wereld is. Bruin en roze werden allebei in minder dan 3% van de logo's aangevraagd.
 
We hebben de logo's van 527 toonaangevende ondernemingen geanalyseerd.
  • Farben, die bei 99designs angefragt werden vs. Colors requested for a logo on 99designs vs. Branchenführer
In beide databanken zijn blauw, zwart en wit de drie meest populaire kleuren en roze, paars en bruin waren het minst populair.


Dit lijkt te betekenen dat wanneer je een populair merk wilt zijn je voor blauw moet gaan en bruin en roze moet mijden, maar denk eens aan indrukwekkende uitschieters: Lyft en T-Mobile zijn succesvol met roze en UPS heeft een verzend-imperium gebouwd rond bruin. Weten wat populair is daarom niet altijd hetzelfde als weten wat slim is. Dus dat is wat we hebben geprobeerd uit te zoeken: hoe kunnen kleine ondernemingen hun merk strategisch en succesvol neerzetten door middel van kleur?


Hipster, hippie of weg met 'hip': Wat is jouw merkidentiteit?

De tweede stap in ons proces was dat we hebben geanalyseerd waar ondernemers naar opzoek zijn wanneer ze een logo ontwerpen. Wanneer je op 99designs je ontwerpinstructies schrijft wordt je gevraagd om jouw onderneming te beoordelen op twaalf persoonlijke eigenschappen:
  • Beispielmarken von 99designs mit den dazugehörigen Persönlichkeitsmerkmalen
Deze eigenschappen vormen samen de merkidentiteit van een onderneming. Merkidentiteit is belangrijk omdat dit ervoor zorgt dat consumenten een product of een dienst makkelijk kunnen categoriseren, wat handig is als er een aankoopbesluit moet worden gemaakt tussen verschillende producten.
 
Als consumenten kiezen we bewust of onbewust voor producten die aansluiten bij onze persoonlijkheden. Wat kan bijvoorbeeld het biertje dat je kiest zeggen over wie je bent? Beweeg over de onderstaande afbeeldingen om erachter te komen.


  • Keystone Light logo
  • Blue Moon logo
  • Batch 19 logo
  • Coors logo
Was sagt zum Beispiel das Bier eurer Wahl über euch?
  • Keystone Light drinkers
  • Blue Moon drinkers
  • Batch 19 drinkers
  • Coors drinker
Niet alleen ondernemingen hebben hun eigen identiteit, individuele producten kunnen ook hun eigen karakter hebben. De bovenstaande bieren trekken verschillende type consumenten aan, maar worden allemaal gebrouwd door een onderneming: Coors. Ja, zelfs Blue Moon waarvan je dacht dat het een onafhankelijk gebrouwen biertje was!


 
Voordat je een logo ontwerpt wil je bedenken wie jouw onderneming is en voor wie je aantrekkelijk wilt zijn. Onderzoek heeft aangetoond dat consumenten de identiteit van een merk in vijf dimensies beoordelen.


  • Die 5 Dimensionen der Markenpersönlichkeit
 
De eigenschappen in de ontwerpinstructies op 99designs zijn onderverdeeld in deze dimensies. Wanneer je jouw merk definieert moet je daarom de eigenschappen kiezen die voor jou het meest belangrijk zijn en deze gebruiken om jouw merkidentiteit te bepalen.
  • 99designs Brandingmerkmale kombiniert mit den 5 Merkmalen von Markenpersönlichkeiten
Als je bijvoorbeeld een kinderopvang wilt beginnen, wil je vermoedelijk ingetogen en vrouwelijk overkomen. Dit betekent dat jouw merkidentiteit verfijnd is en weinig opwinding en ruigheid uitstraalt. Aan de andere kant als je een onderneming voor avontuurlijke buitensport begint, wil je vermoedelijk speels en mannelijk overkomen. Dit betekent juist dat jouw merkidentiteit veel opwinding en ruigheid heeft.

Is het belangrijk om alle kleuren te gebruiken?

Toen we eenmaal wisten naar welke merkeigenschappen mensen zochten, werd het voor ons mogelijk om bestaand onderzoek te gebruiken om uit te zoeken welke kleuren aansluiten bij welke dimensie van merkidentiteit om zo eigenschappen en kleuren aan elkaar te koppelen.
  • Logo Design Farben basierend auf den Brandingmerkmalen von 99designs auswählen
Om terug te gaan naar onze eerdere voorbeelden: de kinderopvang die zichzelf identificeert als ingetogen en vrouwelijk moet overwegen grijs, paars, roze en zwart te gebruiken en bruin, rood en oranje vermijden.
 
Het onderneming voor avontuurlijke buitensport was speels en mannelijk en moet daarom juist rood, oranje en bruin overwegen en grijs, paars en roze vermijden.

Je wilt misschien ook de culturele associaties in overweging nemen die specifiek zijn voor jouw vakgebied. Groen heeft bijvoorbeeld geen sterk relatie met zowel speelsheid als mannelijkheid, maar cultureel wordt het wel geassocieerd met natuur, wat er misschien voor zorgt dat het weer goed past bij een onderneming voor avontuurlijke buitensport.


Je kunt er ook voor kiezen om alle trends te negeren, maar wees hierin voorzichtig. Als je bijvoorbeeld kwalitatief hoogstaand sinaasappelsap verkoopt is het natuurlijk stom om geen oranje te gebruiken om de reden dat deze kleur niet zo verfijnd is. Kleur is niet het hoogste goed in het definiëren van jouw merk. Je kan nog steeds luxe uitstralen en de kleur oranje gebruiken, je moet dan alleen veel meer aandacht besteden aan alle andere details om jouw merk verder te ontwikkelen.



Welke kleur moet jouw logo hebben?Een kleur kiezen is niet zo simpel als groen mooi vinden en daarom een mosgroen logo willen. Bedenk hoe je jouw merkidentiteit wilt laten ervaren en welke kleuren je kunnen helpen om dit te delen met jouw klanten. Het loont zich ook om te kijken naar wat jouw concurrenten doen. Haal je er misschien voordeel uit om het opwindende, leuke onderneming te zijn in een meer traditioneel vakgebied? Soms is afwijken van de norm veel beter dan het volgen van wat de rest doet.

Een kleur kiezen is niet zo simpel als groen mooi vinden en daarom een mosgroen logo willen. Bedenk hoe je jouw merkidentiteit wilt laten ervaren en welke kleuren je kunnen helpen om dit te delen met jouw klanten. Het loont zich ook om te kijken naar wat jouw concurrenten doen. Haal je er misschien voordeel uit om het opwindende, leuke onderneming te zijn in een meer traditioneel vakgebied? Soms is afwijken van de norm veel beter dan het volgen van wat de rest doet.

Blauwe kraag, witte kraag, paarse kraag: wat is de kleur van jouw vakgebied?

Ben je geïnteresseerd in een meer specifieke inkijk in de kleurpsychologie van jouw vakgebied?
Bezoek dan de pagina:
Hoffentlich seid ihr hungrig!
Denn bald bekommt ihr den leckersten Design-Content heiß und fettig in euren Posteingang geliefert. Lecker!