De logo kleuren voor accounting

Ontdek de kracht van kleur om jouw onderneming vorm te geven
Frankie der Frosch, als Buchhalter, der sich um die Rechnungen kümmert

Wat is de echte kleur van geld?

Accountants hebben toegang tot een van de meest private delen van ons leven: onze financiën. Daarom moeten zij om succesvol te zijn een betrouwbare en competente uitstraling hebben, waarmee zij ons een gevoel van veiligheid geven. Helaas zijn accountants soms ook het stereotype met een gebrek aan creativiteit en originaliteit.

Hoe kies je een kleur voor jouw logo dat de betrouwbaarheid van een accountantsbureau uitstraalt en er tegelijkertijd voor zorgt dat je opvalt voor je klanten? Daarom hebben we de kleurenpaletten van meer dan 500 accounting logo’s geanalyseerd, de belangrijkste eigenschappen van hun merkidentiteit geëvalueerd en navraag gedaan bij experts in de kleurpsychologie om jou te helpen bij het maken van jouw keuze.

Elke kleur telt (zolang het maar blauw is): zoals de accounting cijfers aantonen

  • Beliebte Farbwahl für Logos in der Wirtschaftsbranche
Buchhalter Andy Dufresne bei seinem Fluchtversuch aus Shawshank
Accountants houden van blauw. Ze houden er zoveel van dat ze ongeveer binnen 2 van de 3 logo ontwerpwedstrijden op 99designs verzoeken deze kleur te gebruiken. En ze zijn niet alleen: blauw wordt ook gebruikt in ongeveer 55% van de meest toonaangevende accounting logo’s binnen het vakgebied. En wat wordt er toegevoegd aan blauw? Meestal zwart of wit. Of in meer avontuurlijke gevallen een fractie groen of grijs.
 
De buitenbeentjes: paars, geel, bruin en roze. Sterk gereguleerde, door cijfers gedreven accountants lijken als een blok te vallen voor zachte kleuren met een verzorgende of aardse uitstraling.

Accountants wijken ook nauwelijks af van de geldende normen binnen hun vakgebied. Net als hun karikatuur in Hollywood zijn ze extreem pragmatisch: ze analyseren wat werkt en houden daaraan vast.

Dat gezegd hebbende, vertellen de logo’s van de vier belangrijkste accountantsbureau’s toch een iets ander verhaal:




  • Deloitte logo
  • PwC logo
  • Earnst & Young logo
  • KPMG logo
Goed, twee zijn er blauw. Maar de twee andere halen hun kleurenpalet uit een paar van de minst geliefde kleuren onder accountants: geel, rood en oranje. Deze ondernemingen hebben overduidelijk hun succes behaald door tegen de trend in te gaan.

De kleuren die je kiest voor je logo hebben een gigantisch effect op hoe klanten jouw merk ervaren. Hoe kunnen kleine ondernemingen zonder een miljoenenbudget aan marketing zich toch meten met het succes van een toonaangevend accountantsbureau?

Als je eenmaal weet hoe jouw merkidentiteit er uit moet zien, is het eenvoudig om deze eigenschappen te vertalen naar kleuren.


De groeiende wereld: kleuren van merkidentiteit in accounting

Wanneer je de ontwerpinstructies op 99designs schrijft, wordt je gevraagd om jouw onderneming te beoordelen op twaalf persoonlijke eigenschappen.
  • Festgelegte Persönlichkeitsmerkmale von 99designs
Onze data laat zien dat accountants de volgende voorkeuren hebben:
  • Bevorzugte Charakterzüge der Wirtschaftsbranche
Hieruit concluderen we dat de meeste accountants een beeld willen neerzetten dat serieus en ingetogen is en hiermee vooral volwassen consumenten wil aanspreken. Dit sluit aan bij de volgende kleuren:
  • Die Farbkombinationen der Wirtschaftsbranche und deren Bedeutung
 
Accountants zijn daarmee net zo constant in hun merkidentiteit als in hun berekeningen!

Gebaseerd hierop verwachten we vooral veel blauw, roze, paars, grijs en zwart terug te zien in accounting logo’s en minder oranje, rood en geel.

In werkelijkheid zien we vooral heel veel blauw, met een klein beetje wit, zwart en groen.Blauw heeft de associatie zowel te worden gezien als serieus en volwassen, en zwart is zowel ingetogen als volwassen, dus wat betreft uw boekhouding lijkt het terecht dat met name deze twee kleuren veel populariteit genieten onder accountantsbureau’s.

Op het eerste gezicht is de populariteit van groen verwarrend: het scoort namelijk niet zo hoog wat betreft een serieuze, ingetogen of volwassen uitstraling. Waar hierin geen rekening wordt gehouden is de culturele kleurassociatie, met name in de Verenigde Staten, die mensen hebben bij geld. Amerikaanse bankbiljetten zijn tenslotte groen. Aanvankelijk lijkt groen niet per se te inspireren tot vakmanschap en verfijndheid, maar heeft het een diepere betekenis in onze cultuur en is daarom toch vaak terug te vinden in de logo’s van ondernemingen in de financiële sector.

Ben zo nauwkeurig mogelijk: welke kleuren moeten accountants ontdekken?

Afgaande op hun overduidelijke voorkeur voor blauw lijkt het zo te zijn dat accountants verstandige, veilige keuzes maken wanneer het aankomt op het kleurgebruik in hun logo’s.
Maar wat als je een iets riskantere keuze maakt en wilt opvallen voor jouw klanten? Als je af wilt stappen van de blauw-zwarte standaard in accountantslogo’s zijn er verschillende mogelijkheden die ervoor zorgen dat je opvalt maar tegelijkertijd een merkidentiteit behoudt die hoog is in vakkundigheid en verfijndheid.
  • Psychologische Bedeutung der Farben
Zowel roze als paars worden gezien als serieus, ingetogen en volwassen hoewel deze kleuren maar voorkomen in minder dan 6% van alle accounting logo’s. Als je wilt focussen op een intelligente uitstraling overweeg dan de wijsheid van paars. Als je vooral nieuwe klanten wilt aantrekken verleidt ze dan met een roze logo.

Je kan ook de keuzes van toonaangevende accountantsbureau’s volgen die ervoor kozen andere eigenschappen van hun merkidentiteit naar voren te laten komen in de kleurkeuzes voor hun logo’s.

  • Grant Thornton logo
  • Aronson LLC logo
  • PwC logo
Terwijl je opzoek bent naar jouw accounting  logo is het belangrijk om rekening te houden met jouw merkidentiteit en na te denken over de eigenschappen die jij het belangrijkste vindt. Kleur is een persoonlijke keuze maar het begrijpen van de achterliggende psychologie kan je helpen in het maken van een weloverwogen keuze voor jouw onderneming.

Hebben we je overtuigd om voor blauw te gaan? Of ben je er klaar voor om roze uit te proberen? In beide gevallen weet je dat het logo dat jij zal ontwerpen telt!


Blauwe kraag, witte kraag, paarse kraag: wat zijn de kleuren van andere vakgebieden?

Ben je geïnteresseerd in een inkijkje in een ander vakgebied?
Meld je hier aan voor de meest actuele informatie over hoe design jouw onderneming kan beïnvloeden.
Hoffentlich seid ihr hungrig!
Denn bald bekommt ihr den leckersten Design-Content heiß und fettig in euren Posteingang geliefert. Lecker!