De logo kleuren voor landbouwbedrijven

Ontdek de kracht van kleur om jouw onderneming vorm te geven
Larry das Lama als Bauer auf seinem Traktor

De kleuren van een groeiende industrie

De landbouwindustrie helpt ons om ervoor te zorgen dat we worden voorzien in onze basisbehoeften, dat we kunnen eten en kleding kunnen dragen. Boeren worden gezien als hardwerkende mensen, die waarde hechten aan familie en in contact staan met de natuur. Soms worden ze ook getypeerd als ouderwets en conservatief.

Hoe kies je in de landbouwindustrie voor de kleuren die jouw merk dat traditionele gevoel geven maar het tegelijkertijd relevant maakt in de moderne wereld? Om jou te helpen hebben we de kleurenpaletten van meer dan 200 logo’s in de landbouwindustrie geanalyseerd, de eigenschappen die boeren willen voor hun merkidentiteit geëvalueerd en navraag gedaan bij experts in de kleurenpsychologie.



Het is makkelijk om groen te zijn: graven in landbouwkleuren

  • Beliebte Farbwahl für Logos in der Landwirtschaft
Dwight Schrute auf Schrute Farms
Boeren zoeken hun inspiratie in de natuur: groen domineert zowel de toonaangevende landbouwlogo’s (61%) als de 99designs ontwerpwedstrijden (64%). Daarnaast zijn veelgebruikte toevoegingen zwart, wit en blauw. We zien echter ook een verschil tussen 99designs ontwerpwedstrijden en toonaangevende landbouwlogo’s in de zin dat de laatste veel kleurrijker zijn. Alleen groen, zwart en blauw worden namelijk gebruikt in meer dan 20% van de aanvragen op 99designs. Toonaangevende landbouwbedrijven gebruiken daarnaast ook geel, rood en bruin in hun kleurenset.

Wat wordt er niet gezaaid? Paars en roze. De reden hiervoor is waarschijnlijk dat beide kleuren een zekere culturele associatie hebben met vrouwelijkheid, hoewel het beide kleuren zijn die regelmatig voorkomen in de natuur.
 
Een interessante trend die we ontdekte toen we onze data analyseerde was dat 80% van de landbouwondernemers niet om een kleur vroegen in hun ontwerp-instructies. In andere industrieën was dit percentage gemiddeld 20-40%. Hoewel er geen manier is om de precieze reden achter het gebrek aan voorkeur te achterhalen, lijkt het duidelijk dat zij de keuze liever overlaten aan hun designers.

Dus wat kunnen landbouwbedrijven leren in het kiezen van een kleur die voor hen werkt? De logo’s van de vier grootste landbouwbedrijven zijn illustratief voor de industrie in het algemeen:



  • Cargill logo
  • Monsanto logo
  • Dole logo
  • Chiquita logo
De twee grootste merken, Cargil en Monsanto, houden het bij de meest gebruikte kleuren: groen en zwart. Deze twee ondernemingen focussen op business-to-business transacties, waarin zij zaden, voedsel en andere landbouwproducten leveren. Hun sobere kleurkeuze is te verklaren doordat zij vooral de culturele associatie van groen met natuur maken en hun formaliteit benadrukken door middel van zwart.

Aan de andere kant hebben Dole en Chiquita de trend gezet om meerdere felle kleuren te gebruiken in hun logo’s. Deze twee merken focussen op het direct verkopen van hun producten aan consumenten. Daarnaast zijn zij beiden ook bekend vanwege fruit-gerelateerde producten en fruitsoorten zijn er natuurlijk in alle kleuren van de regenboog. Hun felle logo’s representeren daarom deze diversiteit, maar geven tegelijkertijd ook de zoete associaties met verse besjes en bananen.

De kleuren die jij kiest voor jouw logo hebben een gigantische invloed op hoe consumenten jouw merk ervaren - Miss Chiquita zou vermoedelijk minder aantrekkelijk zijn wanneer zij in het bruin gekleed zou zijn. Hoe kan een zelfstandige familieboerderij of een biologische boerderij het succes van een toonaangevend landbouwbedrijf evenaren maar tegelijk ook hun eigen identiteit tot bloei laten komen?

Als je eenmaal weet hoe jouw merkidentiteit er uit moet zien, is het eenvoudig om deze eigenschappen te vertalen naar kleuren.



Het land omploegen: de kleuren in de merkidentiteit van landbouwbedrijven

Wanneer je je 99designs ontwerpinstructies schrijft, wordt je gevraagd om je onderneming te beoordelen op twaalf persoonlijke eigenschappen.
  • 99designs Markenmerkmale und Charakterzüge
Onze data laat zien dat mensen met een landbouwbedrijf de volgende voorkeuren hebben:
  • Bevorzugte Charakterzüge in der Landwirtschaft
Hieruit concluderen we dat landbouwbedrijven gezien willen worden als traditioneel en economisch. Deze eigenschappen sluiten aan bij de volgende kleuren:
  • Charakterzüge der Landwirtschaft und die dazu passenden Farben
 
Er zijn een aantal tegenstrijdigheden in deze kleurassociaties: oranje en geel worden beide gezien als economisch maar niet als traditioneel. Daarom kunnen ze effectief worden gebruikt in landbouwlogo’s maar een echte business zal moeten kiezen welke van deze eigenschappen belangrijker voor hen is.

Groen komt als meest populaire kleur voor in onze beide datasets maar is niet terug te vinden in deze lijst. Dit kan worden veroorzaakt door culturele associaties: hoewel het geen directe link heeft met zowel economisch als traditioneel, is er wel een sterke link met de natuur, groei en frisheid. Dit zijn allemaal eigenschappen die boeren vermoedelijk willen verbinden aan hun merkidentiteit - wat de populariteit van groen verklaard.


Wit en blauw zijn allebei vrij populair en hebben een sterke associatie met economie en traditie. Aan de andere kant wordt zwart - dat terugkomt in 26% van de ontwerpwedstrijden op 99designs en in 48% van de logo’s van toonaangevende landbouwbedrijven - niet gezien als economisch. Vermoedelijk kiezen mensen deze kleur omdat het neutraal is, maar kleine ondernemingen zouden eigenlijk grijs moeten overwegen als alternatief. Deze iets lichtere variant straalt namelijk iets meer warmte uit dan het mysterieuze zwart en heeft sterke associaties met klassieke logo’s.



Het oogsten van het gewas: welke kleuren moeten landbouwondernemers ontdekken?

Groen is de eeuwige favoriet in de landbouwindustrie vanwege de culturele associatie en de slimme maar veilige keuze in logo ontwerp.

Maar wat als je je grens verlegt en jezelf onderscheidt? Als je er klaar voor bent om iets nieuws te proberen, zijn er verschillende kleuropties die jouw merk tot bloei laten komen en toch een economische en traditionele merkidentiteit behouden.



  • Psychologische Bedeutung der Farben
 
Grijs heeft een klassieke compositie maar wordt vaak overlopen door wit of zwart. Roze en oranje zijn allebei economische keuzes hoewel ze in de minder dan 16% van de logo’s voor komen. Hetzelfde geldt voor geel, dat vrij populair is onder toonaangevende ondernemingen maar op 99designs nauwelijks wordt gekozen door kleine landbouwbedrijven. Als je wilt worden gezien als vrolijk en stralen als zonneschijn, kies dan voor geel. Als jouw merk plezier en energie moet uitstralen is oranje misschien het overwegen waard. Of als je warm en vriendelijk wilt zijn, is het misschien tijd voor roze.

Hoe kunnen deze ondernemers leren van toonaangevende ondernemingen als zij hun eigen logo willen ontwerpen?



  • Ocean Spray logo
  • Chiquita logo
  • Burpee logo
Degene in de landbouwindustrie hebben heel veel kleurmogelijkheden om te overwegen. Zelfs als je wilt blijven bij het traditionele, klassieke of economische palet zijn er heel veel opties: groen, blauw, wit, geel en rood. En dan zijn er nog de culturele associaties met de specifieke producten die je verbouwt: speel je met het paars van de druiven uit je wijngaard, of het bruin van de kudde koeien die je fokt?

Gaat je voorkeur nog steeds uit naar groen? Of ben je van gedachten veranderd naar een geel of een wit logo? Het is in ieder geval zo dat wanneer je opzoek bent naar een kleur voor jouw landbouwbedrijf, je er zeker van kan zijn dat jouw nieuwe kennis een garantie zal zijn voor succes!

Blauwe kraag, witte kraag, paarse kraag: wat zijn de kleuren van andere vakgebieden?

Ben je geïnteresseerd in een inkijkje in andere vakgebieden?
Meld je dan hier aan voor de meest actuele informatie over hoe design jouw onderneming kan beïnvloeden.
Hoffentlich seid ihr hungrig!
Denn bald bekommt ihr den leckersten Design-Content heiß und fettig in euren Posteingang geliefert. Lecker!