De logo kleuren voor entertainment

Ontdek de kracht van kleur om jouw onderneming vorm te geven
Barry die Bulldogge brennt bereits darauf dir einen Job zu besorgen

Bereid je voor op jouw close-up

In de entertainmentindustrie wordt geld verdient door fictie te verkopen als realiteit. Om ervoor te zorgen dat consumenten hun films bekijken, zich abonneren op hun platform of hun games spelen, moeten professionals in de entertainmentindustrie ons ervan overtuigen dat hun product boeiend en relevant is. Soms keert dit zich tegen ze en vervallen ze in neppe, over-de-top stereotypes die Hollywood teisteren.

Dus hoe kies je een kleur voor jouw entertainment logo die ervoor zorgt dat we voor even aan de realiteit kunnen ontsnappen maar je ook geloofwaardig maakt als storyteller? Daarvoor hebben we de kleurenpaletten van meer dan 500 accounting logo’s geanalyseerd, geëvalueerd welke merkidentiteit ondernemingen graag willen uitstralen en navraag gedaan bij experts in de kleurenpsychologie om jou te helpen bij jouw keuze.

Filmen in technicolor: het verval van kleuren in de entertainmentindustrie

  • Beliebte Farbwahl für Logos in der Medien- und Unterhaltungsbranche
Norma Desmond kennt die Macht von Schwarz und Weiß aus ihren Nahaufnahmen.
De oorspronkelijk cinema begon in zwart-wit en deze twee kleuren betoveren ons nog steeds met de glamour van het klassieke Hollywood. Het is daarom niet verrassend dat zwart en wit de meest populaire kleuren zijn in de logo’s op 99designs in de entertainmentindustrie. Maar niet iedereen in de entertainment - zoals ook videogames, muziek en theater - is meer geïnteresseerd om zichzelf te associëren met deze vervlogen tijden. Wanneer professionals in de entertainmentindustrie daarom met kleur willen experimenteren gebruiken zij vaak blauw en rood.

Wie wordt er niet gecast? Roze en bruin. De zachte en natuurlijke associaties van deze twee kleuren sluiten blijkbaar niet goed aan bij de glamour en opwinding in dit vakgebied.

De kleuren met de grootste voorkeur in wedstrijden op 99designs komen echter niet overeen met de meest toonaangevende ondernemingen in dezelfde industrie. De grootste entertainmentbedrijven kozen blauw als favoriete kleur in 63% van hun logo’s en hebben over het algemeen kleurrijke merken met zes kleuren - blauw, zwart, wit, bruin, rood en geel - die allemaal in minstens 25% voor de bedrijfslogo’s voor komen.

De vier bekendste logo’s in de entertainmentindustrie zijn illustratief voor wat we verder zien bij andere grote merken:



  • Comcast logo
  • Disney logo
  • 21st Century Fox logo
  • Time Warner logo
Drie zijn er blauw. Twee zijn er zwart. En een gebruikt de hele regenboog. Het Comcast-logo is vooral interessant omdat de meeste mensen hun meerkleurige merk zouden identificeren als de pauw van NBC. Comcast nam NBC Universal in 2009 over. Door de pauw als logo over te nemen wil Comcast zich wellicht distantieren van de reputatie van een slechte klantenservice en in plaats daarvan de leukere merkidentiteit gebruiken die hoort bij NBC, de zender waarop geliefde programma’s als de Olympische Spelen, The Today Show en Modern Family worden uitgezonden.

Reputatie en merkidentiteit gaan hand in hand. Als je eenmaal weet wat de identiteit van jouw merk moet zijn, is het eenvoudig om deze eigenschappen te vertalen naar kleuren.

Luisteren naar de muziek: kleuren van merkidentiteiten in de entertainmentindustrie

Wanneer je je 99designs ontwerpinstructies schrijft, wordt je gevraagd om je onderneming te beoordelen op twaalf persoonlijke eigenschappen.
  • 99designs Markenmerkmale und Charakterzüge
Onze data laat zien dat mensen in de entertainmentindustrie de volgende voorkeuren hebben:
  • Bevorzugte Charakterzüge der Medien- und Unterhaltungsbranche
Hieruit concluderen we dat professionals in de entertainmentindustrie gezien willen worden als speels, luid en jong. De eigenschappen sluiten aan bij de volgende kleuren:
  • Charakterzüge der Medien- und Unterhaltungsbranche und die dazugehörigen Farben
In de wedstrijden op 99designs is er een groot verschil tussen wat we zien (zwart en wit) en de felle regenboog aan warme die kleuren die je zou verwachten afgaande op de eigenschappen die entertainmentbedrijven graag terug willen zien in hun merkidentiteit.

Zowel rood als oranje worden gezien als speels, luid en jong. We zien dan ook dat rood wordt aangevraagd in 34% van de wedstrijden, maar oranje komt maar voor in 13%. De jeugdigheid van van paars en roze zou ze ook populair moeten maken, maar in werkelijkheid zijn dit zowel de minst aangevraagde kleuren op 99designs als de minst populaire kleuren in toonaangevende logo’s in het vakgebied.

Grijs staat bekend om zijn volwassenheid en goede compositie en komt verrassend genoeg voor in zowel 20% van onze wedstrijden als toonaangevende logo’s. Dit is logisch omdat het een natuurlijke kleur is; zelfs als het lage associaties heeft komt het voor in een groot aantal logo’s.  

Het nemen van een artistieke keuze: welke kleuren moeten showbiz professionals overwegen?

Sommige professionals in de entertainmentindustrie zitten vast in het oude zwart en wit van Hollywood glamour. Maar wat als je de overstap maakt naar kleur? Er zijn een aantal onderbezette kleuren die jouw merk wel degelijk kunnen laten opvallen.
  • Psychologische Bedeutung der Farben
Hoewel het niet verrassend is dat blauw, ’s werelds meest favoriete kleur, vrij populair is, heeft het vrij neutrale associaties met alle eigenschappen die men in de entertainmentindustrie zoekt. Daarentegen kunnen de culturele associaties van blauw zoals kennis en vertrouwen handig zijn voor een entertainmentbedrijf dat zijn geloofwaardigheid wil verbeteren (denk aan Comcast).
 
 
Paars, roze en oranje zijn alle drie jeugdig maar komen zowel maar voor in minder dan 15% van wedstrijden op 99designs als in toonaangevende logo’s. Als je wilt opvallen kies dan voor de kracht die paars kan toevoegen aan jouw merk. Als het uitstralen van energie meer jouw ding is, kies dan voor oranje. Of als je het echt helemaal anders wilt doen, ga dan voor jouw vriendelijke kant en kies voor roze.

Hier zie je hoe sommige toonaangevende ondernemingen bepaalde trends in hun voordeel gebruiken:


  • The Jim Hensen Company logo
  • American Zoetrope logo
  • Tivo logo
Als je een concept bedenkt voor jouw logo in de entertainmentindustrie moet je specifiek nadenken over welke plaats jou merk moet innemen in de markt. Entertainmentbedrijven maken producten die bedoelt zijn om aantrekkelijk te zijn voor een brede markt; hoewel een grote meerderheid zich richt op jonge mensen (en daarom een opwindende en jonge kleur willen), hebben sommige een zeer specifieke doelgroep in gedachten.

Kleur is een persoonlijke keuze, maar kennis hebben over de achterliggende psychologie kan je helpen bij het maken van een weloverwogen keuze voor jouw onderneming. Dus je blijft bij het klassieke zwart-wit van Hollywood? Of breek je door deze vorm heen en gebruik je een jeugdig paars om je af te zetten tegen je concurrenten? Welke keus je ook maakt, jouw logo wordt hoe dan ook entertaining!

Blauwe kraag, witte kraag, paarse kraag: wat zijn de kleuren van andere vakgebieden?

Ben je geïnteresseerd in een inkijk in een ander vakgebied?
Meld je dan hier aan voor de meest actuele informatie over hoe design jouw onderneming kan beïnvloeden.
Hoffentlich seid ihr hungrig!
Denn bald bekommt ihr den leckersten Design-Content heiß und fettig in euren Posteingang geliefert. Lecker!