De logo kleuren van de gezondheitszorg

Ontdek de kracht van kleur om jouw onderneming vorm te geven
Eli der Elefant ist der Arzt, der euch beruhigt

De temperatuur van het vakgebied opnemen

We vertrouwen zorginstellingen onze levens toe. Dit is een enorme verantwoordelijkheid die ons vraagt om te zoeken naar professionals die betrouwbaarheid, autoriteit, stabiliteit en kalmte uitstralen. Maar doordat zoveel zorgaanbieders opzoek zijn naar deze karaktereigenschappen lijken hun merkidentiteit vaak erg veel op elkaar. De hedendaagse consument is voortdurend opzoek naar de beste zorgaanbieder en daarom is het voor hen belangrijk om datgene te communiceren wat ze uniek maakt.
Hoe kies je de kleuren voor een logo in de gezondheidszorg die jou neerzet als betrouwbaar maar je ook de mogelijkheid geeft om op te vallen? Om jou te helpen hebben we de kleurenpaletten van meer dan 900 logo’s van zorgaanbieders geanalyseerd, de eigenschappen die zorgaanbieders willen voor hun merkidentiteit geëvalueerd en navraag gedaan bij experts in de kleurenpsychologie.

Een chirurgische dosering van blauw: een volledig onderzoek naar populaire kleuren onder zorgaanbieders

  • Beliebte Farbwahl für Logos in der Gesundheitsbranche
Monk ist sehr nervös beim Zahnarzt
De gezondheidszorg berust meer dan elk ander vakgebied op het gebruik van de kleur blauw. Wanneer we kijken naar toonaangevende zorgaanbieders komt blauw in bijna 85% van alle logo’s voor. Blauw wordt ook aangevraagd in twee van de drie logo’s voor zorgaanbieders op 99designs. Deze keuze lijkt volstrekt logisch wanneer we kijken naar wat consumenten als associatie hebben bij de kleur blauw: kennis, kalmte, veiligheid en vertrouwen. In de stressvolle wereld van de gezondheidszorg, waar zowel gezondheid als financiën kwetsbaar zijn, is blauw een veelgebruikte manier om jouw kwaliteiten te tonen.
 
Wanneer we kijken naar de tweede meest gebruikte kleur in deze sector variëren de resultaten gebaseerd op specifieke bevolkingsgroep. Toonaangevende zorgaanbieders gebruiken wit in 36% van alle gevallen, maar hier op 99designs eindigt groen als tweede en komt voor bij 40% van alle zorgaanbieders.


Dus welke kleuren zijn minder populair? Bruin, roze, paars en geel. Dit lijkt logisch voor bruin door de associatie met viezigheid - we willen dat onze zorginstellingen schoon en steriel zijn. Geel en roze zijn echter zowel vriendelijke als gastvrije kleuren, die je toch zou verwachten in de zorgsector.

De logo’s van de vier grootste zorgaanbieders gebaseerd op hun inkomsten volgen in het algemeen deze trends, hoewel de specifieke rollen van deze ondernemingen wel degelijk effect hebben op de kleurkeuzes voor hun logo’s:



  • CVS logo
  • McKesson logo
  • Unitedhealth Group logo
  • Amerisource Bergen logo
Terwijl drie logo’s het serieuze donkerblauw hebben, is het rode CVS logo duidelijk een uitzondering. Rood, dat gevaar, bloed en opwinding kan betekenen, lijkt op zich een vreemde keuze maar niet wanneer je kijkt naar andere populaire apothekers: Walgreens, Rite Aid en Target gebruiken ook rood. In de retailsector zien we dat rood klanten een winkel inlokt, dus werkt het opvallende logo om de aandacht op hun winkels te vestigen. Deze ondernemingen handelen echter niet in levensbedreigende situaties, dus kunnen zij zich deze bravoure wel veroorloven.

Afhankelijk van hoe jouw instelling omgaat met zijn patiënten kun jij zelf bepalen hoe serieus jouw merk zich moet profileren. Dit is maar een aspect van jouw merkidentiteit. Als je eenmaal hebt gevonden welke kenmerken jouw merk bepalen, is het eenvoudig om deze eigenschappen te vertalen naar kleur.

Je vitale organen: kleuren voor merkidentiteiten in de zorgsector

Wanneer je je 99designs ontwerpinstructies schrijft, wordt je gevraagd om je onderneming te beoordelen op twaalf persoonlijke eigenschappen.
  • 99designs Markenmerkmale und Charakterzüge
Onze data laat zien dat zorgaanbieders de volgende voorkeuren hebben:
  • Beliebte Charakterzüge in der Gesundheitsbranche
Hieruit concluderen we dat zorgaanbieders een logo willen dat ingetogen, serieus en volwassen overkomt. Deze eigenschappen sluiten aan bij de volgende kleuren:
  • Charakterzüge der Gesundheitsbranche und die dazugehörigen Farben
Gebaseerd hierop zouden we verwachten dat we veel blauwe, paarse, roze en zwarte logo’s voor zorgaanbieders zouden zien en minder oranje, gele en rode.

In werkelijkheid zien we vooral veel blauw met hier en daar wit, groen, grijs en zwart. Blauw heeft hoge associaties om gezien te worden als volwassen, dus het logisch dat het veel populariteit geniet onder zorgaanbieders. Zorgaanbieders vallen terug op wit vanwege de geruststellende associaties van wit met reinheid en hygiëne. En groen representeert groei, verfrissing, balans en natuur: karaktereigenschappen die aansluiten die vooral bij zorgaanbieders die focussen op een biologisch en organische manier van leven. Roze en paarse logo’s voor zorgaanbieders zien we overigens nauwelijks terug.

Hoewel we niet hadden verwacht om rood in veel logo’s terug te zien (het is toch de kleur van bloed), zien we dat het vaak wordt gebruikt voor zorgaanbieders met een winstoogmerk. Daarnaast kan de associatie met gevaar gebruikt als een voordeel: Het Rode Kruis gebruikt het bijvoorbeeld om urgentie uit te dragen in het geval van noodsituaties.



Wat we voorschrijven: de kleuren die zorgaanbieders moeten ontdekken

Als jouw zorginstelling levensbedreigende situaties behandeld (zoals bijvoorbeeld een chirurgisch ziekenhuis), zorgt blauw er waarschijnlijk voor dat patiënten zich comfortabel voelen. Maar als je wilt ontsnappen aan het veilige blauw zijn er verschillende mogelijkheden die je kunnen helpen om op te vallen en de rol die je wilt vervullen te representeren.
  • Psychologische Bedeutung der Farben
Als je tegelijkertijd ook een retailer bent, wil je misschien overwegen om rood te gebruiken. Degene die volledig voor de natuur gaan moeten kiezen voor groen. Ben je gespecialiseerd in gezondheidszorg voor vrouwen? Dan is roze misschien gepast. De spirituele kwaliteiten van paars kunnen werken voor wonderlijke, alternatieve behandelingen. En voor kinderzorg is zijn opvallende, krijt-geïnspireerde kleuren wellicht aantrekkelijk.

De demografie van jouw doelgroep kan je ook helpen in het kiezen voor de juiste kleur. Terwijl een ziekenhuis wellicht kiest voor koele en kalme kleuren om een rustgevende omgeving uit te stralen, zal een zorginstelling voor ouderen wellicht kiezen voor warme kleuren om een gastvrij gevoel te geven. Logo’s van sommige toonaangevende zorgaanbieders laten dit zien:



  • Novartis logo
  • Golden Living logo
  • Biogen logo
Als je het logo voor jouw zorginstelling gaat ontwerpen is het belangrijk dat je nadat over jouw merkidentiteit en de eigenschappen die hierin het meest naar voren moeten komen. Kleur is een persoonlijke keuze, maar het kennen van de achterliggende psychologie kan je helpen bij het maken van een weloverwogen keuze voor jouw onderneming.

Hebben we jouw keuze voor blauw bevestigd? Of ben je dol op groen? In beide gevallen zal jouw logo zorgen voor een gezonde dosis persoonlijkheid.



Blauwe kraag, witte kraag, paarse kraag: wat zijn de kleuren van andere vakgebieden?

Ben je geïnteresseerd in een inkijkje in een ander vakgebied?
Meld je dan hier aan voor de meest actuele informatie over hoe design onderneming kan beïnvloeden.
Hoffentlich seid ihr hungrig!
Denn bald bekommt ihr den leckersten Design-Content heiß und fettig in euren Posteingang geliefert. Lecker!