Welke kleur geeft jou de juiste uitstraling?

Fotografen, het is tijd om in te zoomen op branding. Als creatieve professional moet jouw artistieke kwaliteit worden gevangen in visuele beelden. Potentiële klanten zullen jou van alle kanten beoordelen, dus is het belangrijk om een identiteit naar voren te brengen die visueel net zo sterk is als jouw foto’s.

Hoe kies je een kleur voor jouw fotografie logo die zowel jouw unieke stijl reflecteert als je helpt om op te vallen? Om jou te helpen hebben we de kleurenpaletten van meer dan 200 logo’s in de fotografie geanalyseerd, de eigenschappen die fotografen kiezen voor hun merkidentiteit geëvalueerd en navraag gedaan bij experts in de kleurenpsychologie.


Gevat in zwart-wit: een snapshot van de populariteit van fotografie kleuren

  • Beliebte Farbwahl für Logos in der Fotobranche
Peter Parker auf der Suche nach dem perfekten Blickwinkel
Wanneer we focussen op het feit dat fotostudio’s  er op uit zijn om hun klanten te imponeren met hun verfijning, en rekening houden met het medium, is het geen verrassing dat zwart en wit de meest populaire logo kleuren zijn. Er wordt in 46% van de fotografie logo’s op 99designs om zwart gevraagd en je ziet het in maar liefst 59% van de logo’s van toonaangevende fotostudio’s terugkomen. Zwart is net als wit een klassieke keuze voor esthetische verfijning en komt zowel in 41% van de logo’s op 99designs als het gehele vakgebied voor.

Naast deze klassiekers maken fotografen op 99designs ook gebruik van grijs en blauw. Toonaangevende fotostudio’s gebruiken slechts nog een andere kleur regelmatig: rood. Voor een visueel beroep lijken fotografen te verlegen in het gebruik van full-color logo’s. In het bijzonder worden paars, bruin en roze worden voortdurend buiten beeld gehouden.

De logo’s van de vier grootste fotomerken combineren een simpele typografie met gedurfd rood om de aandacht te trekken.
  • Elinchrom logo
  • AFGA Photo logo
  • Canon logo
  • Ritz & Wolf logo
De logo’s van de vier grootste fotomerken combineren een simpele typografie met gedurfd rood om de aandacht te trekken.

De kleuren die je kiest voor jouw logo hebben een gigantisch effect op hoe consumenten jouw merk zien. Voordat je jezelf afvraagt hoe jouw fotostudio zich kan meten met het succes van een groot fotomerk, denk aan één groot verschil: jouw persoonlijkheid. Deze ondernemingen zijn simpelweg te groot om een kenmerkende stijl tegemoet te komen, terwijl jouw persoonlijkheid en stijl nu juist is wat jouw merk definiëert. Ben jij een fotograaf van bruiloften of richt je je vooral op commerciële klussen? Zijn jouw foto’s gewaagd en mooi of abstract en etherisch? Hoe zouden jouw klanten jouw werkproces omschrijven?
 
Als je eenmaal weet wat jouw merkidentiteit moet zijn, is het eenvoudig om deze eigenschappen te vertalen naar kleuren.


Maak je klaar voor jouw closeup: kleuren van merkidentiteit in fotografie

Wanneer je je 99designs ontwerpinstructies schrijft, wordt je gevraagd om je onderneming te beoordelen op twaalf persoonlijke eigenschappen.
  • 99designs Markenmerkmale und Charakterzüge
Onze data laat zien dat fotografen de volgende voorkeuren hebben:
  • Beliebte Charakterzüge in der Fotobranche
Hieruit concluderen we dat fotografen een luxueuze uitstraling willen, modern en ingetogen. Dit sluit aan bij de volgende kleuren:
  • Charakterzüge der Fotografiebranche und die dazugehörigen Farben
Gebaseerd hierop zouden we veel paarse, roze en zwarte logo’s verwachten en minder oranje en gele.
In werkelijkheid zien we vooral heel veel zwart en wit met hier en daar wat paars en roze.

In werkelijkheid zien we vooral heel veel zwart en wit met hier en daar wat paars en roze.

Zwart wordt vaak gezien als luxueus. Ook is het veelzijdig genoeg om met het juiste daglicht modern en ingetogen te zijn. Het lijkt daarom een uitstekende kleurkeuze.

Maar wat kunnen we zeggen over paars en roze? Hoe kunnen ze zo hoog scoren op luxe en bescheidenheid en toch maar in zo weinig fotografie logo’s voor komen? Hierin is geen rekening gehouden met de andere associaties voor deze kleuren. Roze wordt gezien als vrouwelijk en verzorgd, en paars als spiritueel en vorstelijk. De meeste fotografen willen voorkomen dat kleuren zulke specifieke dingen zeggen over hun stijl. En zij zijn niet de enige: nadat we 527 toonaangevende logo’s in verschillende vakgebieden hebben geanalyseerd, blijken roze en paars het minst populair te zijn.

Aan de andere kant kunnen fotografen met een logo dat overwegend zwart en wit is, terugvallen op hun foto’s om een bepaalde artistieke stijl te communiceren. Het sterke contrast van deze klassieke combinaties levert namelijk de perfecte basis voor het toevoegen van een klein persoonlijk kleurdetail. Lichte accenten vragen om aandacht en wijzen op esthetische kracht.


Een winnend beeld: op welke kleuren moeten fotografen zich focussen?

De meeste fotografen verkiezen het bewezen duo zwart en wit wanneer het aankomt op het kiezen van kleuren voor hun logo.

Maar wat als je uit een andere hoek wilt komen en zo wilt opvallen? Als je bereid bent om de zwart-wit standaard van fotografie logo’s te laten varen, zijn er een aantal manieren waarop jij visueel kan opvallen maar tegelijkertijd je merkidentiteit met een luxe-uitstraling kan behouden.
  • Psychologische Bedeutung der Farben
Zowel roze als paars worden gezien als serieus, ingetogen en volwassen terwijl ze maar in minder dan 2% van alle toonaangevende fotografie logo’s voorkomen. Als je het vooral moet hebben van je intelligentie, ga dan voor voor de wijsheid van paars. Als je bijvoorbeeld nieuwe klanten wilt aantrekken voor het fotograferen van pasgeboren kinderen of bruiloften, kies dan voor een roze logo.

Je kan ook de fotografen op 99designs die ervoor hebben gekozen om andere eigenschappen van hun merkidentiteit uit te lichten in de kleurkeuzes voor hun logo’s volgen.



  • Marta Eve Fotografie logo
  • Fotostat logo
  • Nicholas Critelli Fotografie logo
Jouw merk ontwikkelen is net zo belangrijk voor jouw fotostudio als de apparatuur die je gebruikt (en gelukkig is het een stuk goedkoper). Als je begint met het maken van jouw fotografie logo is het daarom belangrijk om jouw merkidentiteit in overweging te nemen en na te denken over de eigenschappen die jij het belangrijkste vindt. Kleur is een persoonlijke keuze maar je verdiepen in de achterliggende psychologie kan je helpen om een weloverwogen beslissing te maken voor jouw onderneming.

Hebben we je overtuigd om voor zwart-wit te gaan? Of kies je toch voor paars? In beide gevallen weet je nu dat het logo jouw persoonlijke stijl zal vastleggen.



Blau, weiß, violett: Welche Farbe hat eure Branche?

Ben je geïnteresseerd in een inkijkje in een ander vakgebied?
Meld je hier aan voor de meest actuele informatie over hoe design jouw onderneming kan beïnvloeden.
Hoffentlich seid ihr hungrig!
Denn bald bekommt ihr den leckersten Design-Content heiß und fettig in euren Posteingang geliefert. Lecker!