De logo kleureb voor de makelaardij

Ontdek de kracht van kleur om jouw onderneming vorm te geven
Roger der Immobilienmakler Biber mit einem "Zu verkaufen" Schild

Een perfecte fundering om jouw merk op te bouwen

Het is een kopersmarkt wat betreft het aanstellen van een professionele makelaar. De competitie is moordend. Klanten willen weten of je in staat bent om hen te helpen hun doelen te bereiken terwijl je verantwoordelijk omgaat met hun tijd en geld. Daarnaast moeten ze je ook nog leuk vinden. Dus om de verkoop te laten slagen moet je betrouwbaar, geïnformeerd en persoonlijk over komen.

Dus wat is de sleutel om zowel betrouwbaar over te komen en tegelijkertijd op te vallen in de drukbevolkte wereld van de makelaardij? Om jou te helpen hebben we de kleurpaletten van meer dan 600 logo’s van makelaars geanalyseerd, de eigenschappen van merkidentiteit die makelaars belangrijk vinden geëvalueerd en navraag gedaan bij de experts in de kleurpsychologie.



Erstes Gutachten: So wertvoll sind Farben in der Immobilienbranche

  • Beliebte Farbwahl für Logos in der Immobilienbranche
Werbung eines Immobilienmaklers in LA
Professionele makelaars zijn een kleurrijk gezelschap. Ja, zij verkiezen net als iedereen blauw in hun logo’s: meer dan tweederde van de toonaangevende logo’s bevat blauw, en het wordt in meer dan 50% van de makelaardij logo’s op 99designs aangevraagd. Maar andere kleuren komen ook vaak voor: groen bijvoorbeeld 26% van de tijd op 99designs en rood 29% in toonaangevende logo’s. Grijs, zwart en wit worden in combinatie met deze kleuren vaak gebruikt en zijn daarom ook erg populair.

Het buitenbeentje? Roze. Het komt maar voor in minder dan 2% van alle makelaardij logo’s en bungelt daarom aan de onderkant van de markt. Waarschijnlijk wordt de zachtheid ervan niet geassocieerd met een vakgebied waarin grote, levensbepalende transacties worden gedaan.

De logo’s van de vier meest herkenbare  makelaars laten deze voorkeuren ook zien:


  • Century 21 logo
  • RE-MAX logo
  • Coldwell Banker logo
  • Prudential logo
Blauw komt voor in drie van deze logo en is prominent aanwezig in twee logo’s - hoewel de specifieke schaduwen verschillende eigenschappen communiceren. Terwijl Coldwell Banker’s keuze voor donker waardigheid en gezag uitstraalt, is het lichte blauw van het Prudential logo een stuk kalmer en toegankelijk.

Century 21 is veruit het meest herkenbare merk van allemaal en bewijst daarmee dat blauw niet de enige krachtpatser is. Gecombineerd met de sterke zwarte tekst valt het geel heel erg op en geeft het huis een vrolijke, gastvrije sfeer. Deze afwijkende kleuren zorgen ervoor dat Century 21 sterk opvalt in een door blauw gedomineerd straatje.

Net als voor deze ondernemingen hebben de kleuren die je kiest voor jouw logo een gigantisch effect op hoe klanten jouw merk zien. Maar hoe kan een kleine onderneming zich meten met het succes van een toonaangevende marktleider zonder hetzelfde miljoenenbudget voor hun marketing?

Als je eenmaal weet wat jouw merkidentiteit moet zijn, is het makkelijk om deze eigenschappen te vertalen naar kleuren.


Op de markt: kleuren van merkidentiteit in de makelaardij

Wanneer je je 99designs ontwerpinstructies schrijft, wordt je gevraagd om je onderneming te beoordelen op twaalf persoonlijke eigenschappen.
  • Psychologische Bedeutung der Farben
Onze data laat zien dat professionele makelaars de volgende voorkeuren hebben:
  • Beliebte Charakterzüge in der Immobilienbranche
Hieruit concluderen we dat mensen in de makelaardij als luxueus, volwassen, modern en serieus gezien willen worden. Deze eigenschappen sluiten aan bij de volgende kleuren:
  • Charakterzüge der Immobilienbranche und die dazugehörigen Farben
Gebaseerd hierop zouden we verwachten veel blauw, zwart en roze terug te zien in makelaardij logo’s en maar weinig oranje en geel.

In werkelijkheid zijn maar twee van deze kleuren veelgebruikt: blauw en zwart. Veel van deze makelaars hebben een relatie met grotere makelaarsgroepen en dit verklaart waarom we zo’n groot aantal van dezelfde kleuren zien. Maar geen enkele grote makelaarsgroep gebruikt roze of paars. In feite komen deze twee kleuren zo weinig voor dat ze geen rol van betekenis spelen.

Hoewel oranje en geel ook niet hoog scoren op deze eigenschappen is het toch belangrijk deze mantra te onthouden: locatie, locatie, locatie. Als ze gebruikt worden als kleuraccent geven ze namelijk een warme en vriendelijke dosis persoonlijkheid mee aan jouw logo.


Je vak beter beheersen: welke kleuren moeten makelaars overwegen?

Als je bereid bent iets anders te proberen dan het bewezen blauw van een makelaardij logo zijn er een aantal opties die je ervan verzekeren dat je visueel opvalt maar jouw merkidentiteit er ook nog steeds betrouwbaar en competent uit laten zien.
  • Psychologische Bedeutung der Farben
Hoewel roze en paars worden gezien als luxueus en volwassen komen ze toch maar voor in minder dan 6% van alle makelaardij logo’s (en maar in 3% van de toonaangevende makelaardij logo’s). Als je gespecialiseerd bent in luxe-appartementen verrijk je uitstraling dan met het koninklijke van paars. Als je vooral actief bent in nieuwbouw kun je alternatief ook goed voor roze kiezen.

De unieke waarde die alleen jij kan bieden is de relatie tussen kopers en verkopers. Als je voor jezelf werkt, wordt jouw merkidentiteit sterk beinvloedt door jouw eigen persoonlijkheid. Focus daarom beter dan iedereen op hoe je jouw klanten kan helpen om hun doelen te bereiken en gebruik kleur om deze unieke charme te benadrukken.

Je kan ook de toonaangevende makelaars volgen die er duidelijk voor hebben gekozen om andere eigenschappen van hun merkidentiteit naar voren te laten komen.


  • Colliers International logo
  • Cushman & Wakefield logo
  • Grubb Knight Frank logo
Terwijl je opzoek bent naar jouw makelaardij logo is het belangrijk om rekening te houden met jouw merkidentiteit en na te denken over de eigenschappen die jij het belangrijkste vindt. Kleur is een persoonijke keuze maar het begrijpen van de achterliggende psychologie kan je helpen in het maken van een weloverwogen keuze voor jouw onderneming.

Hebben we jouw keuze voor blauw bevestigd? Of ben je gepassioneerd door paars? In beide gevallen weet je dat het logo dat jij zal ontwerpen je zal onderscheiden van alle andere professionele makelaars in jouw markt.



Blauwe kraag, witte kraag, paarse kraag: welke kleuren hebben andere vakgebieden?

Ben je geïnteresseerd in een inkijkje in een ander vakgebied?
Meld je hier aan voor de meest actuele informatie over hoe design jouw onderneming kan beïnvloeden.
Hoffentlich seid ihr hungrig!
Denn bald bekommt ihr den leckersten Design-Content heiß und fettig in euren Posteingang geliefert. Lecker!