De logo kleuren voor retail

Ontdek de kracht van kleur om jouw onderneming vorm te geven
Bernice der Einzelhandel-Hase mit einem T-Shirt

Ontelbare mogelijkheden om jouw merk te verkopen

Retailers helpen ons bij het selecteren van producten die onze identiteit bepalen. Hun aanbod varieert van 1-euro-winkels tot dealers in luxeauto’s, van cosmetica tot kettingzagen. Om succesvol te zijn moeten retailers relevant voor de dag komen en consumenten aantrekken door hun persoonlijke kenmerken. Een ding dat ze zeker gemeen hebben is dat zij consumenten ervan moeten overtuigen dat wij nodig hebben wat zij verkopen. Echter kunnen retailers hierin soms wat opdringerig over komen en lijken ze alleen maar bezig met verkoop.

Hoe kies je een kleur voor jouw winkel die tegelijkertijd jouw relevantie uitlicht maar ook voor geloofwaardigheid zorgt bij jouw klanten? Om jou te helpen hebben we de kleurenpaletten van meer dan 600 retail logo’s geanalyseerd, de eigenschappen die retailers willen voor hun merkidentiteit geëvalueerd en navraag gedaan bij experts in de kleurenpsychologie.

et maken van een keuze: de levensloop van een product met retailkleuren

  • Beliebte Farbwahl für Logos im Einzelhandel
Der Einzelhandels-Tycoon Mr. Shellhammer erklärt Kris  Kringle, dass sich die Wunschlisten von Kindern nach seinem Lagerbestand richten sollten.
Retail is de enige industrie van de acht vakgebieden die we hebben onderzocht waarin de meest gebruikte kleur in de 99designs logo ontwerpwedstrijden verschilt van de meest gebruikte kleur in toonaangevende logo’s in dezelfde industrie. Blauw wordt gebruikt in 40% van alle logo ontwerpen en rood komt voor in maar liefst 59% van alle merkidentiteiten. Hoewel blauw de derde meest gebruikte kleur is in toonaangevende logo ontwerpen en terugkomt in 37% van alle logo’s, komt rood maar terug in 20% de ontwerpwedstrijden van 99designs. Hebben ondernemers in de retail daarom nog iets te leren van trendbepalende ondernemingen of wordt deze afwijking veroorzaakt door een onderliggend verschil tussen beide groepen?

In beide gevallen zijn zwart en wit veel gebruikte toevoegingen om het kleurenpalet voor een bepaald merk te vervolmaken. Bruin, paars en roze zijn de overige kleuren die we vaak terug zien komen.

De top vier van retailers vertellen een interessant verhaal waarin er drie zich houden aan de huidige trend en een van hen zijn eigen weg inslaat:


  • Walmart logo
  • Kroger logo
  • COSTCO logo
  • The Home Deport logo
In het algemeen willen grote retailers - in dit geval gevestigd in de Verenigde Staten - een Amerikaanse uitstraling hebben van rood, wit en blauw. We zien dit duidelijk in de logo’s van Kroger en Costco. Walmart maakt ook sterk gebruik van blauw, hoewel zij hier ook het economische geel aan toevoegen dat terugslaat op hun low-budget uitstraling. Wat de afwijking die we zien kan verklaren is dat de wedstrijden die worden gehouden op 99designs over de hele wereld plaatsvinden. Voor deze ondernemingen is het ook aannemelijk dat hun activiteit zich vooral online voordoet, waardoor zij geen fysieke winkels beheren. Wanneer het namelijk aankomt op een echte winkel is het vaak handig om felrood te gebruiken om direct klanten aan te trekken.  

Home Depot is een alternatieve weg ingeslagen in vergelijking met de andere topmerken door zich te presenteren met symbolisch oranje en dit heeft ze duidelijk succes opgeleverd. Hoewel het een andere kleur is blijkt het vriendelijke en spannende oranje opnieuw klanten naar hun winkel te trekken.

De kleuren die jij kiest voor jouw retail logo hebben een gigantisch effect op hoe klanten jouw merk zien. Hoe kunnen kleine ondernemingen zonder een miljoenenbudget aan marketing zich anders meten met het succes van een toonaangevend retailonderneming?

Als je eenmaal weet hoe jouw merkidentiteit er uit moet zien, is het eenvoudig om deze eigenschappen te vertalen naar kleuren.



Het voor je achterhouden: kleuren van merkidentiteit in retail

Wanneer je je 99designs ontwerpinstructies schrijft, wordt je gevraagd om je onderneming te beoordelen op twaalf persoonlijke eigenschappen.
  • 99designs Markenmerkmale und Charakterzüge
Onze data laat zien dat retailers de volgende voorkeuren hebben:
  • Beliebte Charakterzüge im Einzelhandel
Hieruit concluderen we dat retailers een lichte voorkeur hebben om jong over te komen. Deze eigenschap sluit aan bij de volgende kleuren:
  • Charakterzüge im Einzelhandel und die dazugehörigen Farben
Afgaande op ons onderzoek zonder we verwachten veel oranje, rode, paarse en roze logo’s te zien en minder bruin en grijs. In werkelijkheid is rood de enige meest gebruikte kleur die terugkomt. Bruin is zoals verwacht impopulair maar grijs is wat conventioneler; het is een veel gehoord verzoek in 99designs ontwerpwedstrijden maar komt in minder dan 4% van de toonaangevende retail logo’s terug. Omdat het een neutrale kleur is wordt het meestal ingezet om een accent aan te brengen dan dat het als primaire kleur wordt toegepast.

Rood heeft de associatie met jong zijn en avontuur, wat past bij een retailer die zich naar zijn klanten toe wil presenteren als relevant en innemend.

Wat opvallend was in de retail data was dat retailers in het algemeen geen sterke voorkeur lijken te hebben voor specifieke eigenschappen in hun merkidentiteit. Als verklaring hiervoor kan de brede oriëntatie van deze ondernemingen worden gegeven evenals dat uiteenlopende consumentengroepen worden aangesproken onder dezelfde noemer maar in werkelijkheid onder te verdelen zijn in zeer specifieke groepen. Het goede nieuws? Dit betekent dat retailers onbeperkte mogelijkheden hebben om mee te werken. Het nadeel is dat zij tegelijkertijd iets langer moeten nadenken over hoe zij zich precies willen presenteren.

Het harde verkopen: welke kleuren zouden retailers moeten overwegen?

Afgaande op wat we zien bij toonaangevende retailers zijn de meest veilige kleuren rood, wit, blauw en zwart. Maar omdat retail in het algemeen zo’n divers vakgebied is, is het moeilijk om allesomvattende adviezen te geven. Dat gezegd hebbende zijn er een aantal kleuren die nieuwe ondernemers kunnen kiezen om hun onderneming een jonge uitstraling te geven - het kenmerk waar de meeste retailers voor gaan - omdat deze onderbezet zijn.
  • Psychologische Bedeutung der Farben
Oranje, paars en roze hebben alle drie de associatie met jong zijn terwijl ze een voor een in minder dan 16% van alle retail logo’s worden gebruikt. Als je klanten enthousiast wilt maken met jouw positieve energie overweeg dan een klein beetje oranje te gebruiken. Als jouw onderneming een strenge uitstraling moet hebben kan je het beste voor paars kiezen. Als je jouw winkel warm en toegankelijk wilt laten overkomen, waarom kies je dan niet voor wat roze?

Sommige toonaangevende retail logo’s geven een inzicht in hoe je kleur kunt gebruiken om specifieke kenmerken van jouw merkidentiteit te belichten.



  • Apple metal logo
  • Amazon logo
  • IKEA logo
Vanwege de grote variatie in de retail is het vooral belangrijk dat ondernemers in dit vakgebied hun merkidentiteit definiëren wanneer zij kiezen voor een bepaalde kleur in hun logo. Hoewel een kleine meerderheid aan retailers gezien wil worden als jong en daarom het beste voor een oranje, rood, paars of roze logo zou moeten gaan, betekent dit nog niet dat zij dit ook allemaal doen.  
Als je eenmaal weet welke kenmerken jouw merk representeert kan je van die informatie gebruikmaken om een kleur te kiezen die deze waarden vertegenwoordigd en je helpt om op te vallen vanuit de menigte.
 
 
Als je luxegoederen verkoopt, overweeg dan paars of zwart. Als je aan de andere kant in iets heel persoonlijks gespecialiseerd bent, kan het warme van roze of het vriendelijke van geel je wellicht helpen om de relatie met jou klanten verder te ontwikkelen.

Heb je besloten dat je blijft bij de kleur rood als hoofdbestanddeel? Of ben je gevallen voor de vriendelijkheid van geel? In beide gevallen weet je dat jouw logo zeer gewild is!

Blau, weiß, violett: Welche Farbe hat eure Branche?

Ben je geïnteresseerd in een inkijkje in een ander vakgebied?
Meld je dan hier aan voor de meest actuele informatie over hoe design jouw onderneming kan beïnvloeden.
Hoffentlich seid ihr hungrig!
Denn bald bekommt ihr den leckersten Design-Content heiß und fettig in euren Posteingang geliefert. Lecker!