De Logo kleuren voor technologie

Ontdek de kracht van kleur om jouw onderneming vorm te geven
Kelly die Katze am Laptop

Het ontwikkelen van een merk dat klikt met consumenten


Techniekondernemingen willen allemaal het volgende grote succes zijn. Hun producten vervullen vaak behoeften waarvan consumenten nog niet eens wisten dat ze ze hadden. Maar een goed idee is maar het begin: om hun concurrenten af te troeven moeten ze ook hun competentie laten zien en aantonen dat ze in staat zijn om een duurzame onderneming te runnen.

Hoe kies je een kleur voor een logo dat wordt gezien als modern en innovatief maar ook jouw verfijndheid en zakelijke scherpzinnigheid naar voren brengt? Om jou te helpen hebben we de kleurpaletten van meer dan 1000 logo’s van technische ondernemingen geanalyseerd, de eigenschappen van merkidentiteit die technische ondernemers belangrijk vinden geevalueerd en navraag gedaan bij de experts in de kleurpsychologie.

Pixel voor pixel: het nagaan van data over technologie kleuren

  • Beliebte Farbwahl für Logos in der Technologiebranche
Szene aus The Social Network
Er is maar een constante factor in Silicon Valley en andere technologische centra en dat is verandering. Dat gezegd hebbende zijn er vier algemene, opvallende kleuren die toonaangevende technische ondernemingen graag gebruiken: blauw, wit, zwart en rood; geen enkele andere kleur komt in meer dan 12% van de logo’s voor.

De logo kleuren die worden aangevraagd in ontwerpwedstrijden op 99designs zijn veel diverser en zijn naast de bovengenoemde kleuren grijs, groen en oranje. Technologie is het enige vakgebied waarin wedstrijdorganisatoren een kleurrijker kleurenpalet hebben dan toonaangevende ondernemingen. Betekent dit dat ze teveel out of the box denken?
 
In een snel veranderende industrie met steeds nieuwe spelers is betrouwbaarheid erg belangrijk. Het is daarom geen verrassing dat blauw - dat werd aangevraagd in 59% van technologie logo wedstrijden op 99designs en terugkomt in 61% van de logo’s van de grootste technische ondernemingen - wordt gekozen als meest gebruikte kleur. Wat past er goed bij het coole blauw? Helder wit. Wit komt voor in 40% van de toonaangevende technologie logo’s. Rood is ook een hitnummer voor marktleiders en komt voor in een derde van de logo’s.

Kleuren die geen rol spelen zijn bruin en roze, zij komen maar voor in minder dan 2% van alle technologie logo’s. De aardse en kinderlijke associaties met deze kleuren sluiten duidelijk niet aan bij de strakke, moderne esthetiek van de meest technische ondernemingen.

Wanneer we kijken naar de logo’s van de vier grootste technische ondernemingen zien we echter een grote diversiteit aan kleurcodes waarvan maar een klein deel blauw is:



  • Apple logo
  • Samsung logo
  • Microsoft logo
  • Google logo
Google en Microsoft gebruiken een heldere combinatie van blauw, rood, groen en geel. Deze mix representeert enerzijds hun brede productvariatie en communiceert anderzijds actie (rood), frisheid (groen), plezier (geel) en veiligheid (blauw).

Ooit had het wereldberoemde Apple ook een aantal kleuren in hun logo. Maar tegenwoordig blijft dit zeer geprezen onderneming bij het luxueuze zwart. En net zoals Apple gebruikt ook Samsung een kleur: een sterk en betrouwbaar marineblauw.
 
De kleuren die je kiest voor jouw logo hebben een gigantisch effect op hoe consumenten jouw merk zien. Maar hoe kan een startup met een veel kleiner budget zich meten met het succes van een toonaangevende marktleider?

Als je eenmaal weet wat jouw merkidentiteit moet zijn, is het makkelijk om deze eigenschappen te vertalen naar kleuren.

Check jouw profiel: kleuren van merkidentiteit in technologie

Wanneer je je 99designs ontwerpinstructies schrijft, wordt je gevraagd om je onderneming te beoordelen op twaalf persoonlijke eigenschappen.
  • 99designs Markenmerkmale und Charakterzüge
Onze data laat zien dat technologie ondernemers de volgende voorkeuren hebben:
  • Beliebte Charakterzüge in der Technologiebranche
Hieruit concluderen we dat mensen in de technologie modern, mannelijk en luxe over willen komen. Dit sluit aan bij de volgende kleuren:
  • Charakterzüge der Technologie und die dazugehörigen Farben
Gebaseerd op deze eigenschappen zouden we verwachten veel rood, blauw en bruin terug te zien in technologie logo’s en maar weinig geel.
 
In werkelijkheid zien we veel blauw en rood, maar weinig bruin.

De combinatie tussen zwart, wit, rood en blauw vormen samen de meerderheid van de gebruikte kleuren in technologie logo’s. Blauw straalt betrouwbaarheid en competentie uit, terwijl rood opwindend is en aandacht vestigt op de innovatieve aard van de producten.

Maar waar is bruin gebleven? Waarmee hier geen rekening wordt gehouden is een andere kleurassociatie: viezigheid. Nogal het tegenovergestelde van de witte kantoren met strak meubilair en zilveren hardware.

De volgende trend: welke kleuren moeten technologie ondernemers overwegen?

Hoewel de toonaangevende technische ondernemingen een beperkt kleurenpalet hebben, draait technologie helemaal om innovatie. Wanneer het op kleur aankomt zouden ondernemers daarom niet bang moeten zijn om buiten hun blauw-witte box te denken. Er zijn meerdere kleurkeuzes die buiten de standaard vallen en jouw onderneming tóch verzekeren van een moderne, mannelijke en luxe uitstraling.
  • Psychologische Bedeutung der Farben
Oranje is een dynamische en moderne kleur. Als jouw onderneming veel energie heeft met een focus op plezier, versterk deze eigenschappen dan met een oranje logo. Als je jouw competentie wilt laten zien maar niet voor blauw wilt gaan, kies dan voor paars: deze kleur is erg luxueus en heeft ook de culturele associatie met wijsheid. Kijk maar hoe een aantal toonaangevende technische ondernemingen ervoor hebben gekozen om andere eigenschappen van hun merkidentiteit terug te laten komen in de kleurkeuzes voor hun logo.
  • Yahoo! logo
  • Pinterest logo
  • Snapchat logo
Terwijl je opzoek bent naar jouw technologie logo is het belangrijk om rekening te houden met jouw merkidentiteit en na te denken over de eigenschappen die jij het belangrijkste vindt. Kleur is een persoonijke keuze maar het begrijpen van de achterliggende psychologie kan je helpen in het maken van een weloverwogen keuze voor jouw onderneming.

Hebben we je overtuigd om voor blauw te gaan? Of ben je er klaar voor om oranje uit te proberen? In beide gevallen weet je dat het logo dat jij zal ontwerpen gaat werken.

Blauwe kraag, witte kraag, paarse kraag: welke kleur heeft jouw vakgebied?

Geïnteresseerd in een inkijkje in een ander vakgebied?
Meld je hier aan voor de meest actuele informatie over hoe design jouw onderneming kan beïnvloeden.
Hoffentlich seid ihr hungrig!
Denn bald bekommt ihr den leckersten Design-Content heiß und fettig in euren Posteingang geliefert. Lecker!