The logo colors of healthcare

Harness the psychology of color to build your brand.
Healthcare illustration by Pinch Studio

Taking the temperature of the industry

We trust healthcare providers with our lives. That’s a huge responsibility, and one that prompts us to look for professionals who embody trust, authority, stability and tranquility. But with so many companies looking to portray these characteristics, healthcare brands inevitably fall ill with “sameness.” Today’s savvy consumers are shopping around for healthcare providers, so it’s important to communicate what makes you unique.
 
How do you choose colors for a healthcare logo that portray you as trustworthy but also allow you to stand out from the crowd? We’ve analyzed the color palettes of over 900 healthcare logo designs, evaluated the brand personality traits that medical professionals want, and consulted color psychology experts in order to help you decide.

Surgical doses of blue: a full examination of popular healthcare colors

  • Healthcare industry popular logo color choices
The healthcare industry relies on blue as a primary provider more than any other industry. When we look at industry leading providers, blue appears in nearly 85% of all logos. It’s also requested in over two out of every three healthcare logos sourced on 99designs. This choice makes perfect sense when we consider what customers associate with the color blue: knowledge, tranquility, security and trust. In the stress-filled environment of healthcare, where both well being and finances are vulnerable, blue is tried-and-true way to show your competence.
 
When we check up on the second most commonly used color, results vary based on the population. Industry leaders page white into action 36% of the time, but here at 99designs, green comes in second—requested by over 40% of healthcare businesses.

So what colors don’t measure high on the popularity scale? Brown, pink, purple and yellow. Because of its associations with dirt, brown’s unpopularity makes sense—we want our healthcare facilities to be clean and sterile. Yellow and pink, however, are both friendly, welcoming colors, which seem like they would have a place in an industry of care.

Logos from the top four healthcare brands by revenue generally follow these trends, though the specific role a company fills certainly has side effects on logo color choice:
  • CVS logo
  • McKesson logo
  • Unitedhealth Group logo
  • Amerisource Bergen logo
While three feature a serious, deep blue, the red CVS logo is a clear outlier. Red, which can signify danger, blood and excitement, seems to be a strange choice at first, but not so when we look at other popular retail drugstores: Walgreens, Rite Aid and Target also rely on red. We see in the retail industry that red lures shoppers inside, so the bold logo works to draw attention to their stores. These companies aren’t directly dealing with life-or-death situations, so they’re comfortable seeking a dose of bravado.
 
Diagnosing how your company interacts with patients will help you determine the level of seriousness your brand needs to portray. This is just one aspect of your brand personality. Once you figure out what attributes describe your brand, it's easy to translate those traits into colors.

Taking your vitals: colors of brand personality in healthcare

Start determining your brand personality by asking yourself these six questions:
 
  • Gender: Is my brand traditionally masculine or feminine?
  • Tone: Is my brand playful or serious?
  • Value: Is my brand luxurious or affordable?
  • Time: Is my brand modern or classic?
  • Age: Is my brand youthful or mature?
  • Energy: Is my brand loud or subdued?
We'll use your answers to see what logo color works best for you.
Uw primaire kleur is rood, een universeel teken van opwinding, passie, en woede. Deze kleur stimuleert ook de eetlust. Denk aan stoptekens, opgewonden stieren, en fastfoodketens. Op zoek naar een luide, speelse, jeugdige, of moderne uitstraling? Dan is rood uw kleur.

Als u voor rood gaat en de laatste kleurtrends bij wil blijven, dan raad Pantone u de kleurtint Cherry Tomato aan. Cherry Tomato is een krachtige roodtint, die zeker een blijvende indruk achterlaat bij uw doelgroep.
Uw primaire kleur is oranje. Oranje is een verfrissende, speelse kleur, en het liefdeskind van rood (warmte) en geel (plezier). Ga voor oranje om u te onderscheiden van de rest. Deze kleur is minder vaak gebruik dan rood, maar draagt nog steeds een energieke kracht.

Pantone raad Flame Orange aan in het palet van dit jaar. Als u ervoor kiest om Flame Orange de primaire kleur te maken, zorg er dan voor dat u deze kleur uitbalanceert met voldoende neutrale kleuren, om het eindontwerp niet visueel niet te overweldigend te maken.
Uw primaire logokleur is geel, en staat voor toegankelijkheid, en stralende vriendelijkheid. Geel communiceert vrolijkheid (denk aan zonnebloemen en smileys). Kies geel om uw merk een betaalbare, jeugdige energie te laten uitdragen.

Blazing Yellow is de geeltint die dit jaar in het kleurenpalet van Pantone wordt getoond. Gebruik deze tint om uw ontwerp om vooruit de trend te lopen en een gevoel van warmte bij uw doelgroep op te roepen.
Uw primaire logokleur is groen, de ultiem veelzijdige kleur. Groen is niet gekoppeld aan specifieke persoonlijkheidskenmerken, maar draagt sterke, culturele associaties. Het wordt vaak in relatie gebracht met natuur, groei, wedergeboorten en in de VS... geld en welvaart. Of u dus in de financiële sector zit, of u bezig houdt met tuinieren, groen kan het voor u doen.

De tint Lime Green van Pantone is dit jaar iets anders. De levendige tint is ietwat gedurfder, helderder, en levendiger dan traditionelere groentinten—dit voegt een vrolijke, jeugdige draai toe die u niet terugvindt in de meer ingetogen varianten.
Uw primaire kleur is blauw, de koning onder de kleuren. Blauw ziet men in meer dan de helft van alle logo's terug, omdat het voor intelligentie, betrouwbaarheid, en volwassenheid staat. Technologiebedrijven en grote ondernemingen gebruiken blauw vaker voor de standvastigheid en veiligheid die deze kleur uit kan dragen. Blauw zorgt er simpelweg voor dat je serieus genomen wordt.

Pantone heeft niet één, maar twee blauwtinten gekozen voor het kleurenpalet van dit jaar. Dazzling Blue is een klassieke blauwe kleur waarmee u in elk ontwerp en in alle sectoren kunt werken. Haar zusje, Hawaiian Ocean, is een briljante turkoois die beelden van een oceaan oproept, en werkt zodoende het beste met merken die met rust, vrede, en kalmte geassocieerd willen worden.
Uw primaire logokleur is paars, een warme en koele combinatie van de passie van rood en de rust van blauw. Ga voor paars voor een luxe, toonaangevende, of wijze uitstraling. Deze kleur draagt ook een snufje vrouwelijkheid

Fuschia Purple is de aanbeveling van Pantone dit jaar. Deze kleur komt meer over als een roze dan een paarse tint. Maar juist door de levendigheid van deze tint, brengt zij gevoelens van opwinding en passie omhoog, die je ook terug kan vinden bij haar hoofdkleur, rood. Gebruik Fuschia Purple in uw ontwerp om de grenzen tussen paars, roze, en rood te vervagen.
Uw primaire kleur is roze. Deze kleur staat voor romantiek en vrouwelijkheid, maar is ook ongelooflijk veelzijdig. Van pastel roze tot neon magenta, u kiest roze voor een moderne, jeugdige, en luxe uitstraling.

Pantone draagt dit jaar Fuschia Purple in hun kleurenpalet dit jaar, hoewel deze tint meer een roodroze is. Omdat deze roze zo helder is, en in de buurt van de kleur rood komt, is deze gedurfde kleurkeuze effectief voor elke vorm van retail-ontwerp. Gebruik Fuschia Purple in uw ontwerp om de grenzen tussen paars, roze, en rood te vervagen.
Geef uw merk een ruige, mannelijke, of serieuze uitstraling. Bruin is een weinig gebruikte kleur, u kunt u met deze kleur onderscheiden van de rest.
Zwart is een gevestigde kleur. Wilt u gladjes, modern, en luxueus overkomen? Dan is het tijd om voor zwart te gaan. Wordt u liever als spaarzaam en betaalbaar ervaren? Dan is het beter om niet voor deze donkere optie te gaan.
De afwezigheid van kleur. Wit draagt spaarzaamheid en jeugdigheid uit, maar werkt voor bij elk merk. Daar dit een neutrale kleur is, is het raadzaam om wit als secundair accent te beschouwen.
Niet bepaald donker, niet bepaald licht. Grijs is de middenweg wat betreft een volwassen, klassieke, en serieuze uitstraling. Ga donkerder om mysterie uit te dragen. Ga voor lichtere grijstinten om meer toegankelijk over te komen.
Here's how healthcare businesses on 99designs define their brand personalities:
  • Healthcare industry preferred brand personality traits
From this we infer that people in healthcare want a logo that is subdued, serious and mature.  These traits align with the following colors:
  • Healthcare industry brand personality-color combinations
Based on this, we would expect to see a lot of blue, purple, pink and black healthcare logos, and very few that are orange, yellow and red.
 
In reality, we see a whole lot of blue, with small doses of white, green, gray and black. Blue has high associations with being perceived as both serious and mature, so it seems fitting that it enjoys high levels of popularity with healthcare firms. Companies lean on white for its reassuring associations with purity and hygiene. And green represents growth, refreshment, balance and nature: characteristics that add up to a clean bill of health for many healthcare companies, especially those with a focus on natural, organic living. But pink and purple healthcare logos are few and far between.
  • Synova logo
  • parsec.io logo
  • Capstone logo
While we didn’t expect to see red in many logos (it is the color of blood, after all), we do see it often prescribed to healthcare companies in the retail space. Additionally, the association with danger can be used as an advantage: the American Red Cross, for example, employs red to symbolize an urgent call to action in disaster situations.

What we prescribe: the colors healthcare professionals should explore

If your company directly treats life-threatening issues (a surgery center, for example), blue might very well make your patients comfortable. But if you’re willing to stray from blue’s safety net, there are several color options that can help you visually stand out and represent the role you fill.
  • Psychology of color meanings
If you’re also a retailer, you might open your doors to an exciting red. Those pushing an all-natural approach may go green. Specialize in women’s healthcare? A soft pink may be appropriate. Purple’s spiritual qualities could work wonders for alternative treatments. And for children’s healthcare, bold, crayon-inspired colors would be appealing.
 
The demographics of your target population can also help you choose the right hue. While a hospital may choose cool and calming colors to portray a tranquil environment, an assisted living center might opt for warmer colors to convey a welcoming atmosphere. Logos from the following healthcare brands illustrate this:
  • citydoc logo
  • Pediatric dentistry logo
  • Deschutes Dental Center logo
As you set out to design your healthcare logo, you’ll want to take your brand personality into account, and think about the traits you most want to convey. Color is a personal choice, but but understanding color psychology in marketing can help you make an informed decision for your small business.
 
Have we confirmed your choice for blue? Or made you gaga for green? Use our Designer Search tool to find a designer well-equipped to give your business a healthy dose of personality.

Blue collar, white collar, purple collar: what are the logo colors of other industries?

Accounting    |    Agriculture    |    Healthcare    |    Legal    |    Marketing & PR    |    Real Estate    |    Retail    |    Technology

Get a healthcare logo design now!

Want to know more about how design impacts business?
Subscribe and be inspired by our best tips, trends and resources. We'll also send you the occasional marketing email and promotion (which you can opt-out of anytime).
Hope you're hungry!
Soon you'll have all of the delicious design content you crave served hot and fresh to your inbox. Yum!